과목명(영문) |
AI응용수학 (AI Applied Mathematics) |
개요 |
본 교과목은 기계학습 특히 딥러닝의 핵심인 신경망을 이해하는 데 필수적인 수학기초이론들을 다룬다. 따라서 본 교과목은 AI학부 전공교과목들을 위한 가장 기초가 되는 교과목이다. 본 교과목을 이수한 학생은 신경망에 대한 수학적인 표현과 동작 원리를 이해할 수 있다. |
This course deals with the basic mathematical theories essential to understanding neural networks, which are the core of machine learning, especially deep learning. Therefore, this course is the most basic course for AI undergraduate major courses. Students who have completed this course can understand mathematical expressions and operation principles of neural networks. |
과목명(영문) |
프로그래밍입문(Introduction to Comuter Programming) |
개요 |
본 교과목은 프로그래밍 입문 학생을 대상으로 컴퓨터의 동작 방식을 이해하고, 프로그래밍을 위한 절차적 사고와 설계 능력 배양을 목표로 한다. 이를 위해 다양한 실세계의 문제를 컴퓨터를 이용하여 어떻게 해결할 것인가에 대해 일반적인 원칙과 이론을 학습하고, 효과적이고 효율적인 프로그램을 개발하기 위한 방법을 학습한다. 본 교과목에서 다루는 내용은 다음과 같다. - 프로그램의 설계 방식과 설계 표기법 학습 - 순차 수행, 조건 수행, 반복 수행 알고리즘 학습 및 실습 - 정수, 실수, 문자 등을 메모리에 저장하기 위한 단순 저장소 선언 및 활용 - 단순 저장소를 조합한 복합 저장소의 설계 및 활용 - 문제 분석 및 모듈 설계법 학습 |
This course introduces the basic programming principles and concepts to the students without prior knowledge on computer programming. It covers program design methodology, design notation, program structure and flow, variable declaration, problem analysis and modular design. |
과목명(영문) |
크리에이티브디자인(Creative Design) |
개요 |
본 교과는 학생들이 창의적 사고와 IT 기술을 활용하여, 전공관련과제를 계획하고 수행하며 완수하는 과정을 내용으로 한다. 창의적인 문제해결 능력과 기초적인 공학 설계 능력을 증진하며, 팀별로 문제를 해결토록 하여 창의력, 협동심, 자기표현 능력을 갖추도록 한다. 학생들은 다수의 팀별로 나뉘어져, 교수의 지도아래 과제를 진행하게 되며, 다양한 현실적인 문제를 공학적 접근방법으로 해결할 수 있는 기본 자질을 갖추도록 한다. |
Students carry out engineering projects using computing knowledge and IT techniques with their creative thinking in this course. They learn creative problem-solving skills and basic engineering design skills and obtain creativity, collaboration, and personal expression skill with a teamwork education. All of the procedures from project planning to report writing are included. Students are grouped in teams with different topics, and professors supervise the progress of each project. As engineers, they will be trained in the basic skills with their creative engineering design approach. |
과목명(영문) |
확률및통계( Probability and Statistics) |
개요 |
본 교과목은 데이터를 활용하여 새로운 가치를 창출하기 위한 확률과 통계의 기ch 지식을 습득한다. 확률의 강의내용은 표본공간과 사건의 정의, 조건부확률, 베이시안 정리, 랜덤변수, 기대치, 모멘트, CDF/PDF, 다중랜덤변수를 포함한다. 통계의 강의내용은 서술적 통계와 추론적 통계를 소개하고 대표값, 산포도, 표본화 이론, 추정이론, 가설검증을 다룬다. |
This course acquires the basic knowledge of probability and statistics to create new value using data. The lecture contents of probability include sample space and event definition, conditional probability, Bayesian theorem, random variable, expectation, moment, CDF/PDF, and multiple random variable. The lecture contents of statistics introduce descriptive statistics and inferential statistics, and deal with representative values, scatter plots, sampling theory, estimation theory, and hypothesis testing. |
과목명(영문) |
파이썬프로그래밍( Python Programming) |
개요 |
본 교과목은 인공지능 및 컴퓨터 분야 뿐만 아니라 다양한 분야에서 그 활용도가 매우 높은 프로그래밍 언어인 파이썬을 활용한 프로그램 개발 역량을 배양하는 것을 목표로 한다. 이를 위해서 파이썬 기본 문법, 클래스와 객체, 그리고 대표적인 라이브러리 모듈을 살펴보고 수강생들이 이를 활용하여 다양한 종류의 응용을 개발 할 수 있도록 안내한다. |
Python is utilized in many areas as well as artificial intelligence and computer engineering. This course aims at building Python programming ability. To achieve this goal, covering basic Python syntax, class and object, and popular library modules, it guides the students to develop vaious Python applications. |
과목명(영문) |
데이터과학개론( Introduction to Data Science) |
개요 |
이 강좌는 실세계의 문제를 해결하고자 할 때 필수적으로 요구되는 대용량 데이터의 분석을 다루는 입문과목이다. 이 강좌에서 다루는 주제는 데이터를 효율적으로 분석하는 데 필요한 데이터 정제, 벡터 연산, 시각화에 주안점을 둔다. 각각의 주제에 대해서는 이론적 설명과 함께 넘파이(Numpy), 판다스(Pandas), 매트플롯라이브(Matplotlib) 등과 같은 파이썬 라이브러리를 활용한 실습을 통해 데이터 분석 작업에 대한 실무능력도 배양한다. |
This class aims at building theoretic and technical understanding of large-scale data analyses which are essential for solving real world problems. Subject focused in this class includes data preprocessing, vector operations, and data visualization. Along with lectures that cover theoretic aspects for each subject, practical experiment will be conducted by students. Experiments will be conducted by using Python libraries such as Numpy, Pandas, and Matplotlib for enhancing technical skills demanded in realistic work environments. |
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과목명(영문) |
자료구조와 알고리즘 (Date Structure and Algorithm) |
개요 |
컴퓨터와 관련된 모든 분야의 기초가 되는 과목중의 하나로, 데이터(자료)란 무엇이며 어떤 방식으로 컴퓨터에 표현이 되는지 그 다양성을 배우게 되며, 기초적인 알고리즘과 접목되어 효율적으로 문제해결을 하는 방법을 연구하는 강좌이다. 본 강의의 실습은 파이썬 프로그래밍을 활용한다. |
As one of the basic courses of computer science and engineering, this course treats data types and structures such as arrays, stacks, lists, queues, trees, and graphs and how they are used in the computer. Programming techniques for such structures in relation with basic algorithm for efficient problem solving will be discussed. |
과목명(영문) |
운영체제 (Operating System) |
개요 |
운영체제는 컴퓨터 시스템을 구성하는 자원을 효과적으로 관리, 운영하며 사용자로 하여금 보다 사용하기 쉽도록 지원하는 시스템 소프트웨어의 핵심이다. 따라서 전기, 전자, 컴퓨터 학문 분야의 가장 기본적으로 이해해야 할 학과목중의 하나이다. 본 수업 과정에서는 운영체제의 기능을 중심으로 프로세스, 메모리, 입출력 관리에 대한 개념을 소개하며, 최근 운영체제의 핵심 기능의 하나인 분산 운영에 대한 내용을 강의한다. 개념에 대한 이해와 함께 리눅스 커널 분석 및 시스템 프로그래밍을 통해 운영 체제에 대한 이해를 확보하고 고급 시스템 프로그래밍의 실습을 수행한다. |
This course will explore the role of operating systems as managers of system resources. This course covers topics on general operating system concepts such as process management, memory management, I/O systems, and file systems, with the in-depth case study on the latest operating system. A fundamental component of designing an operating system is in selecting the proper set of resource abstractions and associated policies and mechanisms for their management. In this course students will explore various resource types and their common abstractions. |
과목명(영문) |
딥러닝기초(Introduction to Deep Learning) |
개요 |
딥러닝은 4차 산업혁명의 핵심 기술 분야인 인공지능 중에서 가장 각광을 받는 분야이며, 산업체의 수요가 상대적으로 크게 확대될 것으로 전망된다.본 교과목은 딥러닝 기술 분야에 특화된 학부 전공교과목으로 그 기초가 되는 뉴럴 네트워크에 대한 기본 개념뿐만 아니라 다양한 딥러닝 모델의 이론을 학습하며, 이를 바탕으로 딥러닝의 응용 사례를 실습환경을 통해 학습해서 그 응용능력도 함께 배양한다. |
As the deep learning becomes a key technology in the fourth industrial revolution, the demand for skilled engineers is rapidly increasing. Dedicated to this field, this course is aimed at building the background mathematical knowledge for the deep learning, introducing popular deep learning models, and finally exercising basic deep learning applications using practical development tools. |
과목명(영문) |
머신러닝(Machine Learning) |
개요 |
머신런닝 또는 기계학습은 일련의 학습 데이터를 수학적 알고리즘에 기반을 둔 컴퓨터 프로그램을 통하여 학습하고 이를 기반으로 예측하는 학문이다. 즉, 데이터의 분류와 군집 능력을 갖춘 기계(컴퓨터)는 인간처럼 사고하고 판단하는 능력을 갖게된다. 본 교과목에서는 회귀분석, 최대우도추정, 주성분분석법, 선형판별법, 가우시안 혼합모델, 베이즈 분류법, 신경망 회로, 클러스터링 기법 등의 교사학습과 비교사 학습을 다룬다. |
Machine learning is a study in which a series of data is learned through a computer program based on mathematical algorithms and prediction is carried out based on the learning data. A machine (computer) can think like a human being after learning classification and clustering abilities. In this course, we cover supervised/unsupervised learning methods such as regression analysis, maximum likelihood estimation, principal component analysis, linear discriminant analysis, Gaussian mixture modeling, Bayesian classification, neural networks, and clustering algorithms. |
과목명(영문) |
시스템프로그래밍(System Programming) |
개요 |
운영체제에 대한 기초적인 이론을 바탕으로 실제 운영체제가 사용자 혹은 응용프로그램과 어떤 형태의 인터페이스를 갖는지, 하드웨어를 어떻게 관리하는지에 대해 유닉스 시스템을 통해 알아본다. 이를 위해 유닉스 시스템의 내부구조를 이해하고 여러 가지 명령어들의 사용법을 익힌다. 또한, 쉘 프로그램과 시스템 프로그램을 직접 작성해 보고 다양한 네트워크 기능들을 익힘으로써 유닉스 혹은 유닉스와 유사한 직무 및 산업 현장에서 필요로하는 국가직무능력표준(NCS)에 기반한 정보능력 및 기술능력을 기른다. |
This course is an introduction to organization of computer systems, system software, and assembly language programming. Students will study the general features of assembly language and design and implement the assembler(including macro processor) and linker through this course. This course introduces an overview of the operating system to understand the mechanism of computer systems. |
과목명(영문) |
컴퓨터비전기초(Introduction to Comuter Vision) |
개요 |
컴퓨터비전기초는 2차원 또는 3차원 영상을 획득하여 분석하고 처리하는 일련의 과정을 통하여 유용한 정보를 추출하고 상황에 맞는 판단을 하는 기술이다. 영상처리와 머신러닝과 밀접한 관련을 가지며 기계에 인간의 시각적, 지능적 기능을 부여하는 목적으로 태동되었다. 본 교과목에서는 영상처리 기본연산, 특징추출, 영상분할, 매칭과 인식, 동영상분석과 3차원비전 등을 배우고 실시간 컴퓨터비전 프로그램을 위하여 개발된 공개 라이브러리인 OpenCV를 이용하여 실습한다. |
Introduction to Computer vision aims to produce numerical or symbolic information by acquiring, processing, analyzing, and understanding of two or three dimensional data from the real world. Its purpose is to provide humans visual and intelligent functions to machines and it is closely related with image processing and machine learning. This course covers basic image processing, feature extraction, image segmentation, matching and recognition, video analysis and 3D vision and lab classes with real-time computer vision library OpenCV. |
과목명(영문) |
강화학습(Reinforcement Learning) |
개요 |
강화학습은 머신러닝의 한 분야로, 환경과의 상호작용 및 행동의 결과를 통해 스스로 학습하는 방식이다. 본 교과목에서는 먼저 MDP, 다이내믹 프로그래밍, 몬테카를로 방법 등 고전적인 강화학습 알고리즘에 대해 알아보고, 딥러닝을 이용한 최신 강화학습 기술과 이를 통한 응용 등의 내용으로 이어진다. 산업체의 요구를 교과목에 적용하는 맞춤형 교과과정을 지향하며 개요와 더불어 기본적인 지식과 응용능력을 배양한다. |
Reinforcement learning is an area of machine learning that learns itself through the consequences of interaction and behavior with the environment. In this course, we will learn about classical reinforcement learning algorithms such as MDP, dynamic programming, and Monte Carlo method, and then introduce the latest reinforcement learning technology using deep learning and its application. We aim for a customized curriculum that applies industry needs to the curriculum, and develop basic knowledge and application skills along with an outline. |
과목명(영문) |
딥러닝프레임워크설계(Deep Learning Framework Design) |
개요 |
본 교과목은 딥러닝 알고리즘의 구현을 위한 딥러닝 프레임워크의 설계에 대해 다룬다. 세부적으로 먼저 파이썬 기반의 프레임워크 및 C/C++ 기반의 프레임워크를 알아보고, 다양한 하드웨어 상에서의 프레임워크 설계를 통한 알고리즘 수행 및 로봇/자율주행 응용 등의 내용을 다룬다. 산업체의 요구를 교과목에 적용하는 맞춤형 교과과정을 지향하며 개요와 더불어 기본적인 지식과 응용능력을 배양한다. |
This course deals with the design of a deep learning framework for implementing deep learning algorithms. In detail, we will first look at Python-based framework and C/C++-based framework, and cover algorithm execution and robot/autonomous driving application through framework design on various hardware. We aim for a customized curriculum that applies industry needs to the curriculum, and develop basic knowledge and application skills along with an outline. |
과목명(영문) |
딥러닝프레임워크설계(Deep Learning Framework Design) |
개요 |
본 교과목은 딥러닝 알고리즘의 구현을 위한 딥러닝 프레임워크의 설계에 대해 다룬다. 세부적으로 먼저 파이썬 기반의 프레임워크 및 C/C++ 기반의 프레임워크를 알아보고, 다양한 하드웨어 상에서의 프레임워크 설계를 통한 알고리즘 수행 및 로봇/자율주행 응용 등의 내용을 다룬다. 산업체의 요구를 교과목에 적용하는 맞춤형 교과과정을 지향하며 개요와 더불어 기본적인 지식과 응용능력을 배양한다. |
This course deals with the design of a deep learning framework for implementing deep learning algorithms. In detail, we will first look at Python-based framework and C/C++-based framework, and cover algorithm execution and robot/autonomous driving application through framework design on various hardware. We aim for a customized curriculum that applies industry needs to the curriculum, and develop basic knowledge and application skills along with an outline. |
과목명(영문) |
게임과 가상현실(Game and virtual reality) |
개요 |
가상현실의 기술 및 발전현황을 살펴보고, 컴퓨터비전 기술, 원격현실감, 혼합현실감, 멀티모달 인터페이스 등을 이용한 가상현실형 게임시스템에 대해 학습한다. |
This course examines the technology and development status of virtual reality, and learns about virtual reality game systems using computer vision technology, remote reality, mixed reality, and multi-modal interfaces. |